חוק כריתת עצים – כל מה שצריך לדעת

אישור כריתת עצים

העצים שחיים סביבנו ובינינו יכולים להיות ברכה אמיתית בחיינו: הם מטהרים את האוויר, מספקים צל, מפחיתים את התחממות הגלובלית, ומשרים שלווה ויופי על הרחובות והפארקים שלנו. אולם אי אפשר להכחיש שאותם עצים ממש יכולים להפוך למטרד משמעותי ואפילו לסכנת חיים: החל מפירות שצונחים על המדרכות בהמוניהם, ועד ענפים שמאיימים להתמוטט על ראשינו. אז איך מתמודדים עם עץ בלתי רצוי? חוק כריתת עצים בארץ קובע כי אסור לכרות או להעתיק עץ בוגר ללא אישור מפורש מהרשויות המתאימות.

מהו חוק איסור כריתת עצים?

"חוק פקודת היערות" הוא למעשה ירושה שנשארה לנו מהבריטים, עוד מהתקופה שבה המנדט הבריטי שלט בארץ. החוק עודנו רלוונטי כיום, והוא קובע כי כל עץ בוגר נחשב לצמח מוגן, ואין אפשרות לאדם פרטי לכרות אותו או להעביר אותו למיקום חדש על דעת עצמו גם אם מדובר בכריתת עץ בשטח פרטי. ע"פ חוק כריתת עצים, עץ נחשב לבוגר כאשר גובהו מעל 2 מטרים, וכאשר הגזע שלו מגיע לקוטר העולה על 10 ס"מ, וברשות פרטית מעל 20 ס״מ.

כריתה או העתקה של עצים אמנם מתאפשרת במקרים מסוימים, אבל רק לאחר שהצלחתם להוכיח כי קיים לכך צורך אמיתי ושאיננו ניתן לפתרון בשום דרך אחרת. רק אז יתקבל אישור רשמי מטעם פקיד היערות המקומי או אדם אחר המורשה לכך.

מקרים שמצדיקים אישור כריתת עצים

ככלל, ניתן לסכם כי פקיד היערות מאשר כריתה של עצים בוגרים כאשר העץ מהווה סכנה ממשית לבני האדם או המבנים שסביבו, או כאשר העץ עצמו חולה או בלתי יציב באופן שאיננו ניתן לתיקון.

  • עצים זקנים, חולים, או מוזנחים עלולים לסבול מגזע חלש וסדוק, או מענפים ענקיים שצומחים מתשתית לא אופטימלית ומבנה העץ איננו מסוגל לתמוך בו. במקרים אלה ישנה סכנה אמיתית לקריסה של ענפים, להתמוטטות גזע העץ עצמו, או אפילו להתהפכות של הגזע וקריעת השורשים מתוך הקרקע. כל אלה מהווים סכנה משמעותית, כמובן, לחיי אדם ולרכוש שנמצאים בסביבה.
    במקרה של מחלה / מזיקים אשר גרמו לנזק רב אשר כבר אינו בר שיקום יכולים להעלות את הצורך בעקירה מיידית של העץ או העתקה שלו, וזאת על מנת שנמנע הדבקה של העצים השנים לו.
  • עצים שמיקומם חוסם מעבר חיוני או שמונעים בניה משמעותית ופיתוח עירוני. פקיד היערות שואף לשמר ולטפח את העצים הקיימים בארץ מתוך הכרה בתועלת והחיוניות שלהם, אולם מכיר גם בכך שהתפתחות ובניה אינם אפשריים ללא הסרה של עצים מסוימים. במקרה זה תינתן העדפה להעתקה של העץ במקום כריתה – שליפה של העץ ביחד עם שורשיו מתוך האדמה, ונטיעתו מחדש במקום אחר.

  • עצים שעלולים לפגוע בחוטי חשמל, תשתיות או מבנים קיימים. הסכנה הדחופה ביותר מגיעה מכיוון עצים שענפיהם מתקרבים בצורה מסוכנת לחוטי חשמל או עלולים להתמוטט עליהם במקרה של סערה או גשם חזק. לעתים ניתן לפתור בעיה זו בעזרת גיזום עצים בלבד, אולם לפעמים כריתה היא הפתרון היחיד. בנוסף יש להיזהר מעצים מסויימים שהענפים שלהם מתקרבים יתר על המידה לבניינים קיימים, שהשורשים שלהם עולים מעל פני האדמה ועלולים להרים מדרכות (עקב מחסור בחמצן לשורשים- העץ נחנק) , או כאלה שפוגעים ביסודות בניינים או בתשתיות צנרת (עצים שורדניים).

אישור כריתת עצים

אז איך משיגים אישור כריתת עצים?

בארץ ישנם כמה וכמה פקידי יערות, שמוסמכים לתת אישור לכריתה על פי חוק כריתת עצים. בנוסף לפקיד היערות הראשי של הקרן הקיימת לישראל ומשרד החקלאות ניתן למצוא פקיד יערות ארצי העובד ישירות תחת משרד החקלאות, ואף פקידי יערות מקומיים גם בכל הערים הגדולות. בנוסף, ישנם פקידים שונים ברחבי הארץ וברשויות שהוכשרו על ידי  משרד החקלאות להנפיק אישורי כריתה.

בעבר היה הכרח להגיע פיזית אל פקיד היערות הקרוב לביתכם על מנת לקבל אישור, אולם כיום הגשת הבקשה היא פשוטה ומהירה הרבה יותר. ניתן להיכנס לאתר של הקרן הקיימת לישראל ולמצוא שם טופס אישור כריתת עצים מקוון להגשת הבקשה לאישור כריתה בצירוף כל המסמכים הרלוונטיים. לאחר הגשת הבקשה, פקיד היערות יבקש להגיע לראות ולבדוק את העץ באופן אישי לפני שיעניק את אישור הכריתה.

טופס אישור כריתת עצים

כך ניראה טופס בקשה לאישור כריתת עצים:

טופס בקשת אישור כריתת עצים

שימו לב שלא כדאי להתחיל בכריתת העץ לפני קבלת האישור באופן סופי, שכן הדבר נחשב לעבירה פלילית ועלול לעלות לכם בקנס משמעותי של עד 15,000 ₪ או אפילו מאסר לחצי שנה. 

עצים כורתים רק באישור, ורק דרך איש מקצוע

מרגע שקיבלתם אישור לכריתת העץ, אתם עלולים להתפתות ולחשוב שכל מה שהמשימה דורשת הוא מסור חשמלי ושעה פנויה. אך אל תטעו, כריתה של עץ היא עבודה שדורשת מומחיות, ניסיון, ציוד מתאים וכמובן גם הכרה עם הנחיות הביטחון ואף ביטוח מתאים. טכניקה לא נכונה של עץ – אפילו כזה שנראה לכם רזה ונמוך יחסית – עלולה להוביל לנזק ברכוש או חלילה בנפש, ולהוביל לנזקים כספיים גבוהים או אפילו תביעות. בכריתת עץ גבוה הסיכון אף גדול עוד יותר ולכן נדרשת אחריות רבה. 

כריתה בטוחה של עץ דורשת פעמים רבות שימוש במנוף או חבלים, חסימת המעבר לעוברי אורח עד סיום העבודה, וכמובן פינוי הפסולת והגזם בסיום העבודה. פעמים רבות הכריתה לא תתחיל מהגזע אלא דווקא מגיזום של הענפים הגבוהים ביותר על מנת להיפטר מהם בצורה בטוחה והדרגתית.

רץ בגובה – כריתת עצים, גיזום והעתקה

רץ בגובה הינה חברת כריתת וגיזום עצים בעלת ניסיון וידע מקצועי רב. אם אתם מעוניינים לבצע כריתת עץ וזקוקים לחברת גיזום וכריתה שאוהבת את הטבע, ומעסיקה גוזמים – אילנאים מקצועיים ומקצוענים בתחומם שמכירים את החוק והבירוקרטיה בנושא כריתת עצים אז אנחנו כאן ונשמח לסייע – צרו איתנו קשר.

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם
אלי מרציאנו
אלי מרציאנו
Read More
התרשמתי מאוד מצבי כבר בשיחת הטלפון הראשונה ועוד יותר במהלך העבודה. ממליץ לכל מי שמחפש חברת גיזום וכריתה רצינית מאוד.
גיתית פרידברג
גיתית פרידברג
Read More
שירות מקצועי יוצא דופן בחריצות במאמץ והקשבה לבקשותיי. בנוסף קיבלתי, השכלתי שעבודת הגיזום הינה שיטתית עם ידע והבנה עמוקה של האגרונומיה, וכל זאת פגשתי אצל צבי רזניק. שהגעתי איליו במקרה. (כנראה אין מקריות).
דוד - וועד בית בקריות
דוד - וועד בית בקריות
Read More
"כבר משיחת הטלפון הראשונה עשה רושם שמדובר במקצוענים. נתנו אינפורמציה רחבה כבר בטלפון והסבירו על כל התהליך ולוח הזמנים הצפוי. כרתו לנו מספר עצים וגזמו את השאר, השאירו שטח נקי ועצים בריאים."
אביטל - בית פרטי בקריות
אביטל - בית פרטי בקריות
Read More
נאלצתי לכרות עץ ותיק שהיה אצלנו שנים רבות. הפרידה הייתה לי קשה והייתה צריכה מישהו רגיש וסבלני, ומצאתי את צבי מרץ בגבוה. צבי היה אמפתי, מקצועי ועשה את הדברים על הצד הטוב ביותר, מאז אני ממליצה עליו לכולם.
Tomer W‏
Tomer W‏
Read More
עבודה מקצועית. מסביר ומפרט.
Yuval Netzer‏
Yuval Netzer‏
Read More
מקצוען אמיתי, ראש שקט, טיפול מסור ומקצועי.
Previous
Next
אהבתם? שתפו את העמוד
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
למידע וייעוץ מקצועי