גיזום עצים בוגרים

גיזום עצים בוגרים

עצים בוגרים הם העצים שאנחנו רואים במהלך החיים שלנו כמעט בכל מקום בארץ: עצי רחוב, עצים שנטועים לאורך שדרות ארוכות כדי לספק צל ונוי, עצים בחצרות הבתים, בגינות ופארקים ציבוריים, ברחבי היישובים הכפריים יותר וכמובן בחורשות ויערות. העצים מטפלים בנו באופן יומיומי: הם סופגים מהאוויר פחמן דו חמצני ומשחררים במקומו חמצן נקי, הם מפחיתים נגר מים, מספקים צל וקירור שאפילו מפחיתים משמעותית את ההוצאות הארציות על מיזוג אוויר, שלא לדבר על התרומה האסתטית והפסיכולוגית שהם מעניקים לנו.

לא הרבה יודעים זאת, אבל מעבר לכל מה שהעצים מעניקים לנו – גם הם זקוקים מאיתנו למעט טיפוח וטיפול. אז מה הם בעצם הצרכים של עץ בוגר, ואיך אנחנו יכולים לעזור להם? מה זה בעצם גיזום עצים בוגרים ואיך זה יכול לסייע לאותם עצים לצמוח כראוי?

 

איזה צרכים יש לעץ בוגר?

התשובה לשאלה זו היא מורכבת למדי, ותלויה בסוג העץ, במין שלו, באזור שבו הוא נטוע ועוד הרבה פרמטרים שונים. אבל ניתן לענות בכלליות שעץ בוגר עובר מחזור חיים קבוע פחות או יותר לאורך השנה. העץ עובר מחזורים של יצירת פרחים, הפריה, ולאחריהם התפתחות ופיזור זרעים ו/או פרי. אצל עצים נשירים, יש מחזור של התייבשות כל העלים, נשירה, תקופה מחוסרת עלים ולאחריה לבלוב מחודש. עצים ירוקי עד ישירו עלים בכל השנה ונשירים מותנים ישירו את עליהם במהלך השנה ואם קר מספיק ישירו את כל העלים באחת בתקופת החורף. כמובן שחלק מהשלבים הנ"ל יכולים גם להתקיים במקביל זה לזה, ולשלבי החיים השונים של העץ כולו: נביטה, צמיחה, ולבסוף התנוונות ומוות (בפוטנציאל: מאות עד אלפי שנים).

גיזום עצי הדר בוגרים

צרכיו של העץ הבוגר תלויים גם בתפקיד שייעדנו לו: ישנם עצי הדר בוגרים שאנו נוטעים בכפר ומעודדים לתת לנו את פירותיהם, אחרים עצי שדרה או גינות ציבוריות שנועדו להגן עלינו מפני השמש והגשם, ועליהם להיות עמידים לתנאי מזג האוויר ולרוחות חזקות, כמו גם לזיהום האוויר והרעש.

 

גיזום עצי הדר בוגרים

 

מדוע חשוב להקפיד על גיזום עץ בוגר?

ישנן דרכים רבות לשמור על בריאותו של עץ בוגר, בכללן טיפוח של הקרקע עצמה, וכמובן הקפדה על השקיה נכונה ותאורה מתאימה. כלי חשוב נוסף הוא גיזום עץ בוגר על ידי איש מקצוע מוסמך כמו לדוגמא גיזום עצי הדר בוגרים, מה שיעזור לעצב את העץ ולשמור על בריאותו. כאשר אנו גוזמים עץ בגיל צעיר יותר, מדובר לרוב בעבודה שדורשת חשיבה עתידית על מאפייני הסביבה והקרקע בו שתול העץ, ומטרתה העיקרית איננה תיקון בעיות קיימות אלא יצירת שלד נכון וחזק לעץ הבוגר העתידי. 

לעומת זאת, גיזום עץ בוגר הוא לרוב משימה ארוכה ומסובכת יותר. סביר להניח שמאוחר מדי לעצב את העץ, ועבודת הגיזום תתמקד במצב הקיים ובשיפורו. גיזום/קשירת ענפים/תמיכת שלד ובמידת האפשר הפחתה של סיכונים העלולים להתפתח בעתיד ובאזורים פעילים אף סניטציה (הורדת ענפים יבשים). 

מטרת גיזום העצים היא לרוב לשמור על המבנה והיציבות של העץ, כלומר לאזן אותו או להסיר ענפים כבדים מדי בזוויות לא אופטימליות. אם העץ לא עוצב כראוי בצעירותו יתפתחו כשלי גדילה וענפים מרכזיים יכולים להגיע לכדי קריסה. כדי למנוע קריסת ענפים ואפילו התהפכות של העץ כולו, אנו מפחיתים מומנט מקצוות הענף/עץ בצורת הסחה אשר תמנע התפרצות של ענפים חסרי שליטה ומסוכנים.

בעיה שכיחה נוספת שדורשת גיזום בעצים בוגרים היא התקרבות מסוכנת של חלקי העץ השונים לבניינים ותשתיות בסביבה: ענפים שמתקרבים יותר מדי לקווי טלפון וחשמל, שורשים שמפריעים לתשתיות הבניינים, צנרת וביוב, וכו'.

הגיזום יכול לעזור גם לשמור על בריאותו של העץ עצמו מבחינה זו שהגיזום מוביל להסרת ענפים מיותרים, קיצוץ ענפים גדולים מדי או חלשים ובלתי בריאים. באופן זה אנו דואגים שהעץ לא יבזבז את המשאבים המוגבלים שלו במאמצים עקרים לשקם את הענף המיותר, ובמקום יתעל את מלוא חומרי התשמורת שברשותו כדי לחזק את הענפים הבריאים, ואפילו יהיה מסוגל להצמיח ענפים, עלים, ופירות חדשים.

גיזום עצים עם רץ בגובה

מי יכול לגזום עץ בוגר?

כפי שציינו, גיזום עץ בוגר שונה מגיזום של עץ שעודנו צעיר מבחינת מורכבות העבודה וההתמחות שנדרשת. חשוב להבין שהפוטנציאל לגרימת נזק כאשר אנו גוזמים עץ בוגר – בין אם נזק לעץ עצמו או לעוברי אורח או מבנים סמוכים – היא סכנה מציאותית הרבה יותר. בשל כך, לא מומלץ בשום מקרה לנסות ולגזום עצים בוגרים בכוחות עצמכם, גם אם אתם רואים בעצמכם גננים מוכשרים ביותר.

מעבר לידע והמומחיות שנדרש על מנת לגזום את העץ בצורה בטוחה ואפקטיבית, לעתים יהיה צורך לגזום בגובה רב למדי, מה שמצריך ביטוח מיוחד וכמובן גם ציוד מיוחד. עצים מסוימים נוכל לגזום רק בעזרת מנוף, או אפילו ניאלץ לטפס בעזרת חבלי סנפלינג ייעודיים.

 

החלטתם לטפל בעץ בוגר? רץ בגובה כאן עבורכם

רץ בגובה הינה חברת גיזום בעלת ניסיון וידע מקצועי רב. אנו מטפלים בעשרות עצים בוגרים, מבצעים אורתופדיה לעץ ומאפשרים לעצים לצמוח ביעילות מירבית ובבריאות איתנה. הינכם מוזמנים ליצור איתנו קשר לקבלת מידע מקצועי וייעוץ לקראת גיזום עצים בוגרים וצעירים, כריתה או העתקת עצים.

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם
אלי מרציאנו
אלי מרציאנו
Read More
התרשמתי מאוד מצבי כבר בשיחת הטלפון הראשונה ועוד יותר במהלך העבודה. ממליץ לכל מי שמחפש חברת גיזום וכריתה רצינית מאוד.
גיתית פרידברג
גיתית פרידברג
Read More
שירות מקצועי יוצא דופן בחריצות במאמץ והקשבה לבקשותיי. בנוסף קיבלתי, השכלתי שעבודת הגיזום הינה שיטתית עם ידע והבנה עמוקה של האגרונומיה, וכל זאת פגשתי אצל צבי רזניק. שהגעתי איליו במקרה. (כנראה אין מקריות).
דוד - וועד בית בקריות
דוד - וועד בית בקריות
Read More
"כבר משיחת הטלפון הראשונה עשה רושם שמדובר במקצוענים. נתנו אינפורמציה רחבה כבר בטלפון והסבירו על כל התהליך ולוח הזמנים הצפוי. כרתו לנו מספר עצים וגזמו את השאר, השאירו שטח נקי ועצים בריאים."
אביטל - בית פרטי בקריות
אביטל - בית פרטי בקריות
Read More
נאלצתי לכרות עץ ותיק שהיה אצלנו שנים רבות. הפרידה הייתה לי קשה והייתה צריכה מישהו רגיש וסבלני, ומצאתי את צבי מרץ בגבוה. צבי היה אמפתי, מקצועי ועשה את הדברים על הצד הטוב ביותר, מאז אני ממליצה עליו לכולם.
Tomer W‏
Tomer W‏
Read More
עבודה מקצועית. מסביר ומפרט.
Yuval Netzer‏
Yuval Netzer‏
Read More
מקצוען אמיתי, ראש שקט, טיפול מסור ומקצועי.
Previous
Next
אהבתם? שתפו את העמוד
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
למידע וייעוץ מקצועי