גיזום עצים צעירים – הדרך להארכת חיי העץ

גיזום עצים צעירים

העצים נתפסים בעינינו לפעמים כמו גוף גדול ואיתן, שחי הרבה יותר שנים מאיתנו ויש ביכולתו לטהר את האוויר ולצנן את האקלים העולמי – במילים אחרות, נדמה לנו שהעצים לא זקוקים לנו. אבל האמת היא מורכבת יותר: לעצים ישנם שלבים שונים בחייהם, ובמהלכם יש להם צרכים משתנים וגגם סכנות שונות שמאיימות על בריאותם.

כדי לשמור על עצים גדולים, חזקים ובריאים עלינו להיות מודעים לצרכים של העצים שלנו ולטפל בהם בהתאם. בכתבה הבאה נסביר מה הוא גיזום עץ צעיר ולמה הוא כל כך חשוב לעתידו של העץ.

מחזור החיים של העץ

לעין בלתי מיומנת, קל אולי לטעות ולחשוב שעצים הם צמחים סטטיים בסך הכל, שאינם משתנים ואינם מתפתחים. אבל נסו לפקוח את העיניים ולשים לב לעצים שאתם נתקלים בהם בגינות הבתים, בשדרות העיר ובפארקים: הם משתנים במהלך השנים, ואפילו מספר פעמים בשנה.

למרבית העצים ישנם מחזורים שנתיים של יצירת פרחים, פירות וזרעים, התייבשות העלים ונשירתם, וכמובן לבלוב וצמיחה מחדש. גם לאורך השנים, העץ משתנה לפי הגיל שלו: בתחילה ישנה תקופת נביטה וצמיחה, אחריה תקופת בגרות ובסופה זקנה והתנוונות.

איך מטפלים בעץ צעיר?

טיפוח עץ צעיר (עד גיל 10) שעדיין לא סיים להתפתח – היא משימה חשובה ומשתלמת ביותר. בדיוק כמו אצל חיות ובני אדם, כאשר העצים צעירים קל יחסית לשמור על בריאותם. ניתן לבנות את שלד העץ על ידי עיצוב נכון של בחירת מוביל חזק,  שמירה על ענפים בזוויות בריאות וחזקות (45-60 מעלות), וחשיבה על איזון העץ ל-4 כיווני רוחות השמיים. בגיל צעיר העץ יודע לאחות פצעים מהר יותר ובכך למנוע חדירת מזיקים/להתמודד עם מידור שלהם במקרה חדירה. ואם נעשה זאת היטב נחסוך מעצמנו התפתחות של בעיות חמורות הרבה יותר בבגרות, שיהיה קשה ויקר הרבה יותר לפתור אותן מאשר למנוע אותן.

גיזום של עץ צעיר - רץ בגובה

טיפול נכון בעץ כולל בחירת קרקע מתאימה לאותו סוג עץ, שליטה נכונה במידת ההשקיה משנה לשנה ותשומת לב לכמות התאורה הנכונה שהעץ זקוק לה.

מה היתרונות של גיזום עץ צעיר?

עץ צעיר נמצא בשלב בחייו של צמיחה מוגברת. הוא מאריך את השורשים והענפים שלו, צומח לגובה ויוצר הרבה ענפים ותת-ענפים חדשים, שבעתיד יתארכו ויתעבו עוד יותר.

לכאורה המטרה שלנו צריכה להיות לאפשר לעץ לצמוח ולהתפתח כמה שהוא רק יכול, אולם שימו לב כי יש כאן הזדמנות נדירה למעט "עיצוב רפואי" שיעזור לעץ להמשיך ולצמוח בצורה חכמה יותר.

מטרת הגיזום של עץ צעיר היא ליצור שלד עתידי חזק ומעוצב היטב: אנו ננסה לכוון את מאמציו של העץ לגדול ולהתפתח בכיוונים נכונים, כך שישקיע את המשאבים שלו (שמש, מים, חומרים מזינים) בענפים הנכונים ולא יבזבז אותם לשווא. בין השאר, נרצה להימנע מענפים שבעתיד יכולים לערער את יציבותו של העץ ולהביא לנטייתו או לקריסתו.

בנוסף, הגיזום יכול למנוע צמיחה של ענפים ושורשים בכיוונים לא רצויים מבחינת הסביבה, למשל לעבר קווי חשמל או יסודות של בניינים סמוכים.  

גיזום עצים עם רץ בגובה

גיזום עץ צעיר דורש מומחיות מרובה

אחד היתרונות המשמעותיים של גיזום עץ בעודו צעיר הוא כמה שהגיזום פשוט ומהיר בשלב זה – כאמור, מניעה של בעיות היא קלה הרבה יותר מפתרונן אחרי שכבר התפתחו והשתרשו.
לרוב הגיזום יעשה בכלים קלים ופשוט יחסית, ולעתים יארך לא יותר מ-20 דקות בכל פעם, גם אם מומלץ לחזור אל העץ לעתים תכופות ולתת לו טיפול קצר נוסף. 

אולם שימו לב שהטיפול הקל והמהיר הזה הוא בהכרח התוצאה של ידע עמוק ונרחב בתחום, בנוסף לניסיון ארוך שנים מצידו של האילנאי והגוזם. זאת מאחר והגיזום הנדרש עבור כל עץ תלוי בפרמטרים רבים, כולל גיל העץ, מינו, ועוד:

  • אין צורך לעצב עצים ממינים בעלי נוף צירי. בקבוצה זו נמנים עצי ארז מסוימים, עצי דולב, אראוקריה, וצפצפה.
  • לעומתם, חשוב מאוד להשקיע בעיצוב של עצים שיש להם נוף מעוגל, כמו למשל מינים שונים של סיגלון, פנסית, אלון, וצאלון.
  • לעצים שונים ישנם מועדים שונים שבהם מומלץ לגזום אותם. למשל, עצים מחטניים עדיף לגזום בעונות בהן הם הכי חיוניים, בדרך כלל בסתיו או בחורף. לעומתם ישנם העצים רחבי העלים, שם התמונה מורכבת יותר ותלויה האם מדובר בעץ שהוא נשיר מוחלט, נשיר מותנה או ירוק עד.

מחיר של גיזום עצים צעירים

מחיר של גיזום עצים תלוי מאוד במספר רב של משתנים: תוואי השטח, סוג העץ, תדירות הביקורים וכמובן הניסיון והידע המקצועי של הגוזם. לצורך העניין – ניתן לבחור גנן לא מיומן לביצוע עבודה של גיזום עצים צעירים ולא מורכבים. עבודה שכזאת עתידה לעלות מאות בודדות של שקלים אך תהיה מלווה בפגיעה בעץ וצמיחה עתידית לא בריאה.

מחיר גיזום עצים על ידי גוזם אילנאי צפוי להיות יקר יותר אך בעתיד יחסוך לכם עלויות כבדות. אם מדובר על ביקורים תדירים אז גם גוזם אילנאי יבוא לקראתכם במחיר, שכן מדובר על עבודה לטווח ארוך.

בקשו הצעת מחיר הכוללת את עלויות הגיזום והפינוי של הגזם. כמו כן, וודאו מהו הידע המקצועי של מי שמגיע לגזום.

החלטתם לטפל בעץ? רץ בגובה כאן עבורכם

רץ בגובה הינה חברת גיזום המעסיקה גוזמים אילנאים בעלי ניסיון וידע מקצועי רב.
באמתחנו שנים רבות של ניסיון ועבודות גיזום מגוונות. אנחנו מטפלים בעשרות עצים צעירים, מבצעים אורתופדיה לעץ ומאפשרים לעצים לצמוח ביעילות מירבית ובבריאות איתנה.

אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר לקבלת מידע מקצועיי וייעוץ לקראת גיזום, כריתה או העתקה. 

שאלות ותשובות בנושא גיזום עצים צעירים:

טיפול נכון בעץ צעיר (עד גיל 10) יתבצע על ידי בנייה נכונה של שלד העץ, על ידי עיצוב נכון של בחירת מוביל חזק, באמצעות שמירה על ענפי העץ בזוויות חזקות ובריאות (45-60 מעלות) וחשיבה על איזון העץ ל-4 כיווני רוחות השמיים. בנוסף, יש חשיבות בבחירת קרקע מתאימה לאותו סוג עץ, שליטה נכונה במידת ההשקיה משנה לשנה ותשומת לב לכמות התאורה הנכונה שהעץ זקוק לה.

המטרה העיקרית בגיזום עץ צעיר היא ליצור שלד עתידי חזק ומעוצב היטב במטרה שיגדל ויתפתח בכיוונים נכונים, כך שישקיע את המשאבים שלו בענפים הנכונים ולא יבזבז אותם לשווא. בין השאר, נרצה להימנע מענפים לא רצויים שבעתיד יכולים לערער את יציבותו של העץ ולהביא לנטייתו או לקריסתו. בנוסף, גיזום נכון יכול למנוע צמיחתם של שורשים וענפים בכיוונים לא רצויים מבחינת הסביבה העלולים להוות מטרד או סכנה בעתיד.

מחיר של גיזום עצים צעירים תלוי מאוד במספר משתנים שונים: סוג העץ, תוואי השטח, תדירות הביקורים וכמובן הניסיון והידע המקצועי של איש המקצוע. מחיר גיזום עצים על ידי גוזם אילנאי צפוי להיות יקר יותר אך בעתיד יחסוך לכם עלויות כבדות הרבה יותר. באם מדובר על ביקורים תדירים אז גם גוזם אילנאי יבוא לקראתכם במחיר, שכן מדובר על עבודה לטווח ארוך.

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם
אלי מרציאנו
אלי מרציאנו
Read More
התרשמתי מאוד מצבי כבר בשיחת הטלפון הראשונה ועוד יותר במהלך העבודה. ממליץ לכל מי שמחפש חברת גיזום וכריתה רצינית מאוד.
גיתית פרידברג
גיתית פרידברג
Read More
שירות מקצועי יוצא דופן בחריצות במאמץ והקשבה לבקשותיי. בנוסף קיבלתי, השכלתי שעבודת הגיזום הינה שיטתית עם ידע והבנה עמוקה של האגרונומיה, וכל זאת פגשתי אצל צבי רזניק. שהגעתי איליו במקרה. (כנראה אין מקריות).
דוד - וועד בית בקריות
דוד - וועד בית בקריות
Read More
"כבר משיחת הטלפון הראשונה עשה רושם שמדובר במקצוענים. נתנו אינפורמציה רחבה כבר בטלפון והסבירו על כל התהליך ולוח הזמנים הצפוי. כרתו לנו מספר עצים וגזמו את השאר, השאירו שטח נקי ועצים בריאים."
אביטל - בית פרטי בקריות
אביטל - בית פרטי בקריות
Read More
נאלצתי לכרות עץ ותיק שהיה אצלנו שנים רבות. הפרידה הייתה לי קשה והייתה צריכה מישהו רגיש וסבלני, ומצאתי את צבי מרץ בגבוה. צבי היה אמפתי, מקצועי ועשה את הדברים על הצד הטוב ביותר, מאז אני ממליצה עליו לכולם.
Tomer W‏
Tomer W‏
Read More
עבודה מקצועית. מסביר ומפרט.
Yuval Netzer‏
Yuval Netzer‏
Read More
מקצוען אמיתי, ראש שקט, טיפול מסור ומקצועי.
Previous
Next
אהבתם? שתפו את העמוד
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
למידע וייעוץ מקצועי