העתקת עצים – כל מה שצריך לדעת

העתקת עצים - רץ בגובה

העתקת עצים מתבצעת כאשר עץ צומח במיקום בעייתי או אף מסוכן לסביבתו. בשורות הבאות נסקור את הסיבות להעתקה של עצים, כיצד זה מתבצע, כיצד מתייחס לזה החוק בישראל ונדון בפרמטר של מחיר העתקת עצים. אם יש לכם שאלות נוספות אז אתם יותר ממוזמנים לפנות אלינו בטלפון או בטופס יצירת קשר באתר.

מאחלים לכם קריאה נעימה – צוות רץ בגובה.

בישראל עצים הם צמחים מוגנים, כלומר, כאשר מדובר בעצים בעלי גובה וקוטר גזע מסוים, אף אחד לא יכול להחליט לכרות אותם לפי שיקול דעתו האישי, אפילו כאשר מדובר בעץ שהוא עצמו נטע ובשטח פרטי שנמצא בבעלותו.

בנוסף, מרבית הישראלים מבינים את הערך של העצים לסביבה ולארץ שלנו, ומעדיפים להימנע מכריתת עצים אפילו כאשר אפשרי לקבל לכך היתר מיוחד מהמדינה. כאן נכנסת לתמונה העתקת עצים – האפשרות להסיר עץ צעיר או בוגר ממקומו בצורה בטוחה ולהעביר אותו בשלמותו למיקום חדש, שם יוכל להמשיך לחיות ולצמוח.

למה להעתיק עץ?

אז מתי ולמה נרצה להעתיק עץ כלשהו בארץ? ישנן כל מיני סיבות אפשריות, אולם אפשר להצביע על 3 שהן השכיחות והנפוצות ביותר:

  • בנייה ופיתוח אזורי דורשים הרבה משאבים והשקעה, והמשאב הראשוני ביותר הוא השטח, כלומר האדמה עצמה שעליה נרצה לבנות. עצים שניטעו באזור בעבר, או שצמחו בו באופן טבעי במקומות אקראיים, הרבה פעמים מפריעים לתוכנית ההתפתחות של רשויות מקומיות ואפילו של בעלי שטחים פרטיים שרוצים להרחיב את בתיהם. כדי שלא לבלום הלכה למעשה את ההתפתחות במרבית הארץ, קיימת אפשרות של העתקת עצים על מנת לאפשר את התקדמות תוכניות הבניה, לצד המשך יצירה של מרחבים ירוקים ובריאים עבור כלל הציבור.
  • בקרת מחלות ומזיקים היא סיבה טובה נוספת להעתקת עצים. בדיוק כמו לבעלי חיים, גם עצים סובלים לעתים ממחלות, טפילים, ושאר מזיקים שמאיימים על הבריאות שלהם. במקרים מסוימים, מפגעים אלה הם מדבקים ביותר ועלולים להשמיד חלקה או שדרה שלמה של עצים לפני שנצליח להשתלט על הבעיה ולרפא אותה. לכן במקרים מדבקים ובעייתיים במיוחד, הרבה פעמים נעדיף קודם כל להרחיק את העץ הנגוע מסביבתו הטבעית, ורק כאשר הוא מבודד להתחיל בטיפול או הדברה.
  • לא כל העתקת עצים נועדה להיפטר מעץ בעייתי. לפעמים מדובר בדיוק במקרה ההפוך, ואנשים לפעמים מבקשים להעתיק עצי נוי – או אפילו עצי זית עתיקים, טרנד שצובר פופולריות בשנים האחרונות – דווקא במטרה למקם אותם בשטח שלהם במקום בולט וליהנות מהם שם.

כריתה והעתקת עץ

העתקת עצים בוגרים: השאירו זאת למומחים

כפי שהבנתם יש יותר מסיבה אחת לבצע העתקת עצים אבל השורה התחתונה היא – חשוב לעשות זאת על הצד הטוב ביותר עם הפחתה מקסימלית של גורמי הסיכון לעץ ופגיעה מינימלית בו ובמשאביו.

לא כל אחד, ואפילו לא כל גנן ולא כל גוזם  יכול להעתיק עצים בבטחה וביעילות. חשוב להבין כי העתקת עצים היא למעשה תהליך חודרני ורגיש ביותר, שדורש הבנה של העץ המועתק וגם של הסביבה אותה הוא עוזב ושאליה הוא עובר. תהליך החילוץ של העץ ממקומו הנוכחי דורש ידע מקצועי נרחב, ניסיון, ציוד חפירה ייעודי וידע מעמיק שיאפשר לבחון את עומק השורשים, את צורת ההתפרסות שלהם, את אופן החיתוך והטיפול בהם במהלך המעבר.

מעבר לכך, בדיוק כמו בכריתת עצים גם כאן דרוש היתר להעתקה ובשום אופן אי אפשר לבצע זאת על דעת עצמכם.

תהליך העתקת עץ?

השלב הראשון הוא כמובן חילוץ העץ ממיקומו הנוכחי. יש לתכנן את השלב הזה היטב מראש ולבחור את הזמן המתאים לכך מבחינה אקלימית וכו'.

לפני שמסירים את העץ ממקומו, יש לבחור בקפידה נקודת העתקה חדשה, על סמך סוג הקרקע, טיב ההתאקלמות והיכולת לחפור בור עתידי המתאים למידות וצרכי העץ. נדרשת מומחיות רבה כדי לבחור נכון את היעד החדש לשתילה ולעזור לעץ להכות שורש בהצלחה בביתו החדש.

לאחר מכן יש 2 אופציות לביצוע העתקה:

אופציה ראשונה:  

יש לגזום את מרבית ענפיו ולהשאיר אותו עם בסיסי ענפים ספורים שמהם יוכל להתחיל ולצמוח מחדש ביעדו החדש. גיזום הענפים מקל על השינוע של העץ בכך שהוא מפחית ממשקלו והופך את צורתו לנוחה יותר לתפעול. בנוסף, הוא מקל על העץ להתאושש מתהליך ההעתקה שכן ענפים ועלים מרובים דורשים הרבה משאבים. 

אופציה שניה

הכנת העץ מספר חודשים לפני העתקה על ידי השקיה מוקפדת, תוספת דשנים והזרמת מינרלים לשורשים למתן כוחות נוספים להתמודדות עם העתקה.

בנוסף, יתבצע תהליך של שמירה על העץ כפי שהוא עם גיזום קליל מאוד, הפחתה של 30% עלווה מתוך העץ וללא שינוי מבנה/ צורתו/גובהו להקלה על כמות צריכת האנרגיה.

כשהעץ מוכן להסרה, ניתן להתחיל לחפור באדמה סביבו כשהמטרה היא לשלוף את העץ ממקומו ביחד עם מרבית שורשיו בשלמותם ואף ביחד עם שכבה של האדמה שאליה הוא מורגל. 

דגשים נוספים בשלבי העתקת העץ

בין אם הבחירה היא באפשרות הראשונה או השנייה יהיו שלבים ומשתנים שילוו כל אחת מהבחירות הללו.

צריך לקחת בחשבון שבשלבי העתקת העץ יהיו שורשים שכן ייחתכו מכיוון שחלקם עמוקים מאוד.
במצב זה יש למרוח חומר מונע חדירת מזיקים וחומרים לסגירת הפצע.

בנוסף, חשוב מאוד לשמור על לחות הקרקע בזמן המעבר למניעת התייבשות השורשים הנימיים שתגרום למות העץ בתוך שנה-שנתיים.

מומחיות וציוד ייעודי הם קריטיים כאן מאחר ותקלות בשלב חילוץ העץ ממקומו עלולות לפגוע לא רק בעץ עצמו כי אם גם בסביבה שממנה הוא יוצא. 

גם שלב השינוע וההובלה של העץ דורשים ציוד מתאים וכלי רכב שמותאמים למשימה ויכולים לעמוד במשקל הגדול. 

העתקת עצים מחיר מומלץ

ישנו טווח מחירים גדול למדי בשוק. מלבד מקצועיות חברת ההעתקה והמוניטין שלה, ישנם לא מעט פרמטרים בעבודת ההעתקה עצמה שיכולים להשפיע על המחיר:

  • מספר העצים שיועתקו
  • גודלם הפיזי וגילם של העצים
  • זן וסוג העצים
  • תנאי שטח מיוחדים שעלולים לדרוש ציוד כבד כגון טרקטור או מנוף
  • הוצאות נלוות כמו הובלה ופינוי גזם

בכל אופן תדעו שהעתקת עצים אינה סיפור זול מאחר ומערבת מערכת שינוע מיומנת, צוות גוזמים אילנאים וכמובן זמן רב.

מחיר העתקת עץ יתחיל ב-1500 ש"ח ומעלה כאשר מדובר על העתקה מקומית ויכול אף להגיע לעשרת אלפים ש"ח וצפונה כאשר מדובר על עץ גבוה במיוחד שצריך לשנע מרחקים גדולים.
לכן, ההמלצה הטובה ביותר היא לערוך סקר שוק ולא פחות חשוב מכך להבין כי מפקידים את המשימה בידי אנשי מקצוע מיומנים ששווים את ההשקעה.

כאשר בוחרים חברת גיזום ותיקה ומיומנת ניתן להפחית עלויות, שכן הם כבר מכירים את העבודה וביצעו מאות העתקות של עצים בעברם ולכן כל התהליך הופך ליעיל וזול יותר.

רץ בגובה – העתקת עצים עם דאגה מקסימלית לעץ

החיבור שלנו למקצוע הגיזום נולד עקב אהבה רבה לאדמה ולקרקע ואנחנו רואים בעבודתנו כשליחות. אי לכך ובהתאם לזאת אנחנו פועלים כמיטב יכולתנו על מנת לגרום למינימום של פגיעה בעץ, באדמה ובסביבתו.
אנחנו מעסיקים צוות של גוזמים מקצועיים, בראשם מנהל עבודה גוזם אילנאי שמכיר כל עץ ואילן שנקרה בדרכו.

הדאגה שלנו לעצים באה לידי ביטוי בטכניקות העבודה, בסבלנות ובמיומנות ואנחנו עושים כל שביכולתנו על מנת להוציא את קהל לקוחותינו מרוצים מאוד מהתוצאות ולא פחות חשוב מהתהליך.

אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר בכל שאלה, ייעוץ או מידע – רץ בגובה.

שאלות בנושא העתקת עצים:

טווח מחירי העתקת עצים גדול למדי בשוק. משימת העתקת עץ דורשת מקצועיות רבה וישנם עוד לא מעט פרמטרים בעבודת ההעתקה עצמה שיכולים להשפיע על המחיר. מחיר העתקת עץ בודד מתחיל ב-1500 ש"ח ומעלה כאשר מדובר על העתקה מקומית ויכול אף להגיע לעשרות אלפי שקלים ויותר כאשר מדובר על עץ מסיבי בעל גובה רב שצריך לשנע מרחקים גדולים.

החוק המצריך אישור כריתה והעתקת עצים מתייחס לעצים בוגרים מכל הסוגים. בשטח פרטי, עץ נחשב לבוגר רק אם קוטר גזעו הוא מעל 20 סנטימטרים וגובהו הוא לפחות 1.3 מטרים. מלבד עצים בוגרים, גם עצים מוגנים חייבים באישור מיוחד בכדי לכרות אותם באופן חוקי, גם אם אינם עונים על ההגדרה של עץ בוגר. בין רשימת העצים המוגנים נמנים עצי אורן, עצי אקליפטוס, עצי זית, עצי ברוש, עצי חרוב, עצי ברוש ועוד.

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם
אלי מרציאנו
אלי מרציאנו
Read More
התרשמתי מאוד מצבי כבר בשיחת הטלפון הראשונה ועוד יותר במהלך העבודה. ממליץ לכל מי שמחפש חברת גיזום וכריתה רצינית מאוד.
גיתית פרידברג
גיתית פרידברג
Read More
שירות מקצועי יוצא דופן בחריצות במאמץ והקשבה לבקשותיי. בנוסף קיבלתי, השכלתי שעבודת הגיזום הינה שיטתית עם ידע והבנה עמוקה של האגרונומיה, וכל זאת פגשתי אצל צבי רזניק. שהגעתי איליו במקרה. (כנראה אין מקריות).
דוד - וועד בית בקריות
דוד - וועד בית בקריות
Read More
"כבר משיחת הטלפון הראשונה עשה רושם שמדובר במקצוענים. נתנו אינפורמציה רחבה כבר בטלפון והסבירו על כל התהליך ולוח הזמנים הצפוי. כרתו לנו מספר עצים וגזמו את השאר, השאירו שטח נקי ועצים בריאים."
אביטל - בית פרטי בקריות
אביטל - בית פרטי בקריות
Read More
נאלצתי לכרות עץ ותיק שהיה אצלנו שנים רבות. הפרידה הייתה לי קשה והייתה צריכה מישהו רגיש וסבלני, ומצאתי את צבי מרץ בגבוה. צבי היה אמפתי, מקצועי ועשה את הדברים על הצד הטוב ביותר, מאז אני ממליצה עליו לכולם.
Tomer W‏
Tomer W‏
Read More
עבודה מקצועית. מסביר ומפרט.
Yuval Netzer‏
Yuval Netzer‏
Read More
מקצוען אמיתי, ראש שקט, טיפול מסור ומקצועי.
Previous
Next
אהבתם? שתפו את העמוד
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
למידע וייעוץ מקצועי