מתי גוזמים עצים?

מתי לגזום את העץ

בין אם אתם מודעים לכך ובין אם לא, מרבית העצים שאנו רואים ברחבי העיר ואפילו באזורים כפריים יותר – זקוקים לגיזום מעת לעת על מנת לשמור על בריאותם, למנוע סכנת התמוטטות ענפים או התהפכות של כל העץ, או פשוט עידוד צמיחה של ענפים חדשים ורעננים, אבל מתי כדאי לגזום עצים? מסתבר שהתשובה לשאלה הזו איננה כל כך פשוטה כמו שאפשר אולי לדמיין. עצים הם למעשה יצורים חיים לכל דבר, והם עוברים שינויים במהלך חייהם לפי גילם וגם באופן מחזורי לפי עונות השנה. אז מתי כדאי לגזום עצים? תלוי בעץ.

 

עצים שמומלץ לגזום בסתיו או בחורף

בקבוצה זו נמנים העצים המחטניים, שכן הם נמצאים בשיאם בעונות הסתיו והחורף. ההמלצה היא לגזום את העצים המחטניים כאשר הם חיוניים ביותר, על מנת לאפשר להם את הסיכוי הטוב ביותר להתאושש ולחזור למלוא הבריאות במהירות הגדולה ביותר. בנוסף, כאשר העצים המחטניים נמצאים בשיאם השנתי ניתן להתרשם בצורה טובה יותר מגודלם, ומכובדו וחשיבותו של כל ענף, ובכך לקבל החלטה מושכלת לגבי כמה ואילו ענפים עלינו לגזום.

באשר לעצים שאינם מחטניים (כלומר, רחבי עלים) ניתן לחלק אותם לשלוש קבוצות לפי נטייתם לנשירה בחודשי הסתיו והחורף: ישנם עצים נשירים לחלוטין, עצים ירוקי עד, ואלו שנמצאים איפשהו באמצע – נשירים מותנים.

גיזום עצים נשירים

את העצים הנשירים מומלץ לגזום דווקא בעונת החורף, כאשר הם עירומים מעלים ושלדו של העץ ומבנהו ברורים לעין וגם נגישים יחסית מבחינת כלי עבודה ויכולתנו לטפס עליהם בעזרת ציוד סנפלינג, אם מדובר על גיזום עצים בגובה רב

שימו לב כי גם כאן ישנם יוצאים מן הכלל. למשל אלמוגן רחב עלים – עץ בעל פריחה מרהיבה באדום עז שמפתה צופיות עדינות להגיע ולשתות מהצוף שלה – הוא עץ נשיר לחלוטין, אולם מומלץ לגזום אותו דווקא באביב ולא במהלך החורף, בשל רגישותו הרבה לקור. נעדיף לחכות להתחממות של האביב ולגזום את ענפי האלמוגן רק לאחר שסיים את הפריחה, אז הוא מסוגל להחלים מהגיזום בצורה טובה יותר.

גיזום עצים עם רץ בגובה

 

עצים שמומלץ לגזום באביב

גיזום בעונת האביב שמור בעיקר לעצים ירוקי עד. האביב הוא תקופה של לבלוב והתחדשות, הטמפרטורה בסביבה נוחה למדי – יצאנו מהקור העז של החורף ועדיין לא נכנסנו לחומו הצורב של הקיץ – ובנוסף האדמה עדיין עשירה בנוזלים לאחר גשמי החורף. כרגיל, גם לכלל הזה ניתן למצוא מינים רבים של עצים שהינם יוצאים מן הכלל:

 

  • מינים שניתן לגזום גם בסתיו: מילה ירוקת עד, קסילוסמת זלצמן.
  • מינים שניתן לגזום גם בחורף: עצים מחטניים דוגמת: אורנים, ברושים, ארזים, ערער, גרווילאה חסונה, ארוקאריה. אקליפטוסים ומיני עצים נשירים. עצים נשירים מותנים שעמידים לקרה.

 

  • מיני עצים שאפשרי לגזום אותם גם במהלך הקיץ: פיקוס השקמה, אלביציה צהובה ומיני שיטה מסוימים. לרוב מדובר בעצים טרופיים /סובטרופיים שחיים היטב גם בשיא החום.

 

מיני עצים שנמליץ לגזום אחרי פריחתם

ישנם מינים מסוימים של עצים שנעדיף לגזום דווקא אחרי הפריחה, על מנת להרוויח את יופי העץ, ולא בעונה שהיינו מצפים לתעדף את הגיזום שלהם אם היינו מסתכלים רק על השתייכותם הרחבה לסוג עץ נשיר, מחטי, וכו'. זה קורה כאשר הפריחה שלהם בוקעת מתוך צימוח של העונה שקדמה לה. במקרה שכזה, גיזום עצים בעונה הרגילה עלול להיות בעייתי ביותר מבחינת כך שהוא יפגע בפריחה ויפחית אותה. כמה מהעצים הנפוצים ביותר בארץ נמנים על הקבוצה הזו, למשל עץ שקד וכליל החורש.

 

מתי כדאי לגזום עצים? שימו לב למהירות הצימוח!

פרמטר נוסף שחשוב מאוד להיות מודעים אליו הוא קצב הצימוח של מיני העצים השונים. במקרה הזה לא מדובר בקבוצות רחבות של עצים המתחלקות לפי תכונות בולטות שלהם, אלא יש צורך להכיר את המין המסוים שאיתו אנו עובדים וללמוד את תכונותיו הייחודיות.

לדוגמא, עץ השלטית המקומטת ידוע בשל קצב הצמיחה הגבוה שלו, ולכן במקרה זה חשוב להיות ערניים ולשים לב למצבו של העץ באופן שוטף. אם נפספס את הסימנים לכך שהעץ זקוק לגיזום והעונה המתאימה לכך תחלוף בינתיים, אנו עלולים לעמוד מול מצב שבו העץ צומח, גובהה ומתעבה ובשנה הבאה תהיה עבודת הגיזום שונה לחלוטין ויכולה להיות מורכבת עוד יותר ולרוב נאחר את ההזדמנות לעצב את העץ (במרבית העצים עיצוב זה עד גיל 10 בלבד!). 

שיקום עץ שילטית
שיקום עץ שילטית שלא טופל כראוי


כאמור, בעצים בגדילה מהירה נוכל לפספס את ההזדמנות ואז כבר נגיע לשלב שדורש הפחתת משקלים תלת שנתית. לעומת זאת, עם עצים כמו אלון מצוי, אלון הגלעין, מקדמיה רבועה, עוזרר אדום, עוזרר קוצני, ערער סיני, ערער ארזי, ערער רם, קלוצדרוס מפושק, מנגוליה גדולת פרחים, טבבויה צהובה, קטלב, אין צורך למהר או להיבהל, שכן קצב הצמיחה שלהם איטי ונוח למדי.

 

עצים שאינם זקוקים לעיצוב

זה הזמן לציין שאף על פי שכל עץ זקוק לטיפוח וטיפול שוטפים, ובמרבית המקרים טיפוח זה יכלול גם עבודת גיזום – הדבר איננו נכון עבור כל סוגי העצים בארץ ללא יוצאים מן הכלל. הקבוצה העיקרית שאיננה זקוקה להתערבות מצידנו מבחינת העיצוב היא זו של העצים בעלי הנוף הצירי – המוכרים שבהם הם מינים שונים של ארז, דולב, אראוקריה וצפצפה. מינים אלה יעברו גיזום כאשר ישנה הפרעה למבנים או אנשים ולא לשם טיפול בעץ.

לא בטוחים מתי נכון לגזום את העץ שלכם? אתם חוששים שאין לכם את הכלים, הידע או הניסיון לגזום נכון ולאפשר צמיחה מחודשת? פנו אלינו – רץ בגובה – המומחים בגיזום עצים ונשמח לענות על כל שאלה שיש לכם.

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם
אלי מרציאנו
אלי מרציאנו
Read More
התרשמתי מאוד מצבי כבר בשיחת הטלפון הראשונה ועוד יותר במהלך העבודה. ממליץ לכל מי שמחפש חברת גיזום וכריתה רצינית מאוד.
גיתית פרידברג
גיתית פרידברג
Read More
שירות מקצועי יוצא דופן בחריצות במאמץ והקשבה לבקשותיי. בנוסף קיבלתי, השכלתי שעבודת הגיזום הינה שיטתית עם ידע והבנה עמוקה של האגרונומיה, וכל זאת פגשתי אצל צבי רזניק. שהגעתי איליו במקרה. (כנראה אין מקריות).
דוד - וועד בית בקריות
דוד - וועד בית בקריות
Read More
"כבר משיחת הטלפון הראשונה עשה רושם שמדובר במקצוענים. נתנו אינפורמציה רחבה כבר בטלפון והסבירו על כל התהליך ולוח הזמנים הצפוי. כרתו לנו מספר עצים וגזמו את השאר, השאירו שטח נקי ועצים בריאים."
אביטל - בית פרטי בקריות
אביטל - בית פרטי בקריות
Read More
נאלצתי לכרות עץ ותיק שהיה אצלנו שנים רבות. הפרידה הייתה לי קשה והייתה צריכה מישהו רגיש וסבלני, ומצאתי את צבי מרץ בגבוה. צבי היה אמפתי, מקצועי ועשה את הדברים על הצד הטוב ביותר, מאז אני ממליצה עליו לכולם.
Tomer W‏
Tomer W‏
Read More
עבודה מקצועית. מסביר ומפרט.
Yuval Netzer‏
Yuval Netzer‏
Read More
מקצוען אמיתי, ראש שקט, טיפול מסור ומקצועי.
Previous
Next
אהבתם? שתפו את העמוד
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
למידע וייעוץ מקצועי