גיזום או כריתה?

גיזום או כריתה - רץ בגובה

גיזום או כריתה? מה האפשרות הנכונה?
כל מי שחובב עצים וטבע מכיר את התחושה שמתעוררת בנו כשאנחנו צופים בעץ כרות – שהלוואי והיינו יכולים להציל אותו.
האמת היא שלפעמים אין ברירה אלא לכרות עצים. עצים שלא טופלו בצורה נכונה בצעירותם או נגזמו בצורה שלא מטיבה איתם יכולים לסכן את האנשים או המבנים סביבם. ענפים בזווית לא בריאה לעץ, מזיקים שחדרו לעץ ופוגעים בו ומחלות שנגרמות, כל אלו משפיעים על העץ ועלולים לגרום לו להיות מעבר ליכולת ריפוי.

יחד עם זאת, במרבית המקרים שימוש נכון בטכניקת גיזום, קשירה, הדברה ביולוגית וכד' יכולים להציל ולשמר את העצים גם אם נראה במבט ראשון שהמצב אבוד! אז מתי ואיך נכון להזמין גיזום עצים במקום לוותר ולכרות אותם?

חוק כריתת עצים

קודם כל, לפעמים אסור לנו לכרות את העץ גם אם היינו מעוניינים בכך. בעשורים האחרונים אנחנו הולכים ומבינים את חשיבותם של העצים בעיר בשביל לשפר את איכות האוויר, להפחית קרינה, להוריד טמפרטורה ולשמר את המגוון הביולוגי של בעלי החיים.

כחלק מההבנה המתגברת הזו, קבע החוק בישראל החל מ-2020 כי כריתת עצים בוגרים הינה עבירה פלילית והעונש על כך עומד על 15,000 ש"ח ומאסר של עד שנה, אלא אם התקבל אישור מיוחד מאת פקיד יערות.

החוק מגן על כל עץ בוגר בישראל (ברשויות מוניציפאליות החוק מתייחס לעצים מעל 2 מטר גובה ו-10 ס"מ רוחב וברשות הפרט על עצים בגובה 1.3 מטר וקוטר של 20 ס"מ),משמע שגם עצי גינה שנמצאים בשטח הפרטי שלנו ולכאורה שייכים לנו מוגנים על ידי המחוקק.
כלומר, גם עץ פרטי שנטוע אצלכם בגינה ומסכן את העוברים ושבים מצריך אישור כריתה מפורש. קראו עוד על חוק כריתת עצים >

מצבים שמחייבים כריתה

עם כל היתרונות שבקיומם של עצים בסביבתנו, לפעמים עץ יכול להוות מפגע בטיחותי ואז מתקיימות סיבות ממשיות לכרות אותו.
ענפים קרובים מדי לחוטי חשמל או אפילו נוגעים בהם, עצים שליבתם רקובה והמבנה שלהם הפך לחלש מדי – במקרה כזה, סביר להניח שהעץ עומד למות בכל מקרה סכנה בטיחותית – עץ בנטייה שאינה אופיינית לצורת הגדילה הטבעית שלו.

סכנה לרכוש – עצים שמסכנים מבנים צמודים כגון בתים וכד' (שורשים של עץ שמרימים את רצפת הבית לדוגמה).
סכנה בריאותית – אדם שיש לו בעיה רפואית והעץ גורם להחמרתה, לדוגמה פריחה הגורמת לאלרגיה קשה. יש צורך במסמכים רפואיים שיאשרו זאת.

מצבים שניתן לפתור בעזרת גיזום עצים, ללא כריתה:

ישנם מצבים רבים שאנשים מחשיבים כסכנה להם ולסביבתם, אולם למעשה מדובר במטרד בלבד, ולמעשה ניתן לפתור אותם בעזרת גיזום נכון של העץ. עץ שמושך בעלי חיים בלתי רצויים כגון עטלפים מטרד היגייני: נשירה של עלים ופירות, או לשלשת של בעלי חיים שמתגוררים בעץ צמיחת ענפים מהירה שדורשת תחזוקה שוטפת וגיזום תקופתי.

גיזום של עץ צאלון - רץ בגובה

מי אחראי על גיזום או כריתה?

על פי החוק, האחראי לפתור כל בעיה שמתעוררת עם העץ (על ידי כריתה, גיזום או העתקה למקום אחר) הוא האדם או הרשות שבשטח שלהם נמצא העץ. במילים אחרות, אם התעורר צורך לטפל בעץ בשטח הגינה או הבית שלכם – אתם אלה שאחראים לדאוג לביצוע העבודה.

אולם שימו לב שמאוד לא מומלץ לנסות לגזום (ובוודאי שלא לכרות) עץ בכוחות עצמכם! מלבד הסכנות הטמונות בהתנהלות בגובה רב, על גגות בניינים ובקרבה לקווי מתח גבוה – הדורשים כישורים ואמצעים מתאימים, ישנם קווים מנחים שפגיעה בהם תוביל לפגיעה בעץ.

כלומר, גיזום לא נכון וסיכון גבוה שתוך זמן קצר יצמחו ענפי מים שיתפרצו מהנקודות החתוכות ולא יהיו יציבים דיים, רקבונות שיתרחשו בעץ וחסר איזון שיכול להוביל לקריסה או מוות של העץ. למעשה, משרד החקלאות אפילו מנפיק תעודת "גוזם מומחה" לבעלי מקצוע בעלי ההכשרה המתאימה כדי שאנו, הלקוחות, נוכל לוודא שאכן מדובר באיש המקצוע המתאים למשימה.

גיזום עצים – טיפול מונע לעץ

עצים נראים לנו לפעמים כיצורים נצחיים, שהיו כאן לפנינו ולא זקוקים לשום דבר מאיתנו… אבל במרבית המקרים אין זה המצב כלל. עצים זקוקים לתחזוקה שוטפת, בין השאר בצורת גיזום, כדי לשמור עליהם בריאים, רעננים ופוריים. בנוסף, תחזוקת העץ שומרת גם עלינו בכך שמונעת מראש היווצרות מצב שבו ענפיו או שורשיו של העץ יהפכו למפגע או מטרד סביבתי.

ישנם 3 סוגים עיקריים של גיזום שהעץ זקוק לו:
1. גיזום שיקום
במידה והעץ נגזם בצורה לא נכונה בעבר ודורש מכם מדי שנה / שנתיים לגזום אותו, יש לייצר לו תוכנית שיקומית עם גיזום ראשוני ומשני ומעקב כל שנתיים על מנת לראות שהוא צומח כראוי.

2. גיזום אוורור
בדיוק כמו האדם, גם העץ יכול לפעמים להיות האויב הכי גדול של עצמו. צמיחה מרובה של ענפים ועלים חוסמת את מעבר קרני השמש שהכרחיות לכל חלקי העץ על מנת לצמוח ולהישאר בריא.

דילול אותם עלים עוזר לאור השמש להגיע לכל חלקי העץ הזקוקים לה ולרוח לחדור דרכו ולא להוות מחסום כנגד הרוח .זה נוגד אולי את האינטואיציה הראשונית שלנו, אבל לפעמים כדי לעזור לעץ לגדול אנחנו צריכים דווקא לגזום אותו. גיזום שכזה יכול להיעשות בכל חלקי העץ, והוא מעודד עצים מבוגרים להתחדש, להתרענן ולשוב לצמוח.

3. גיזום הסחה
עוזר לשלוט בכיוון צמיחת העץ על מנת לאפשר לו להישאר יציב, או להימנע ממקומות שבהם יהווה מפגע בטיחותי.

מה מתאים לעץ שלכם?

אז מה בדיוק מתאים לעץ שלכם, האם צריך לבצע כריתה של עץ או ניתן להסתפק בגיזום בלבד?
הדרך האידיאלית לבדיקה היא הגעה של איש מקצוע בעל ניסיון אליכם לגינה לצפייה בעץ, בענפיו, בשורשיו ובעלווה שלו.
גוזם מקצועי ידע לבחון את חלוקת העומסים המוטלים על השורשים, את פריסת הענפים, את כמות העלווה וכד'.
לאחר שיבחן את החלופות השונות הוא יציע לכם את האפשרות הטובה ביותר לצרכים שלכם, כאשר במרבית המקרים ירצה לנסות ולהציל את העץ שלכם.

גיזום של עץ מסיבי - רץ בגובה
השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם
אלי מרציאנו
אלי מרציאנו
Read More
התרשמתי מאוד מצבי כבר בשיחת הטלפון הראשונה ועוד יותר במהלך העבודה. ממליץ לכל מי שמחפש חברת גיזום וכריתה רצינית מאוד.
גיתית פרידברג
גיתית פרידברג
Read More
שירות מקצועי יוצא דופן בחריצות במאמץ והקשבה לבקשותיי. בנוסף קיבלתי, השכלתי שעבודת הגיזום הינה שיטתית עם ידע והבנה עמוקה של האגרונומיה, וכל זאת פגשתי אצל צבי רזניק. שהגעתי איליו במקרה. (כנראה אין מקריות).
דוד - וועד בית בקריות
דוד - וועד בית בקריות
Read More
"כבר משיחת הטלפון הראשונה עשה רושם שמדובר במקצוענים. נתנו אינפורמציה רחבה כבר בטלפון והסבירו על כל התהליך ולוח הזמנים הצפוי. כרתו לנו מספר עצים וגזמו את השאר, השאירו שטח נקי ועצים בריאים."
אביטל - בית פרטי בקריות
אביטל - בית פרטי בקריות
Read More
נאלצתי לכרות עץ ותיק שהיה אצלנו שנים רבות. הפרידה הייתה לי קשה והייתה צריכה מישהו רגיש וסבלני, ומצאתי את צבי מרץ בגבוה. צבי היה אמפתי, מקצועי ועשה את הדברים על הצד הטוב ביותר, מאז אני ממליצה עליו לכולם.
Tomer W‏
Tomer W‏
Read More
עבודה מקצועית. מסביר ומפרט.
Yuval Netzer‏
Yuval Netzer‏
Read More
מקצוען אמיתי, ראש שקט, טיפול מסור ומקצועי.
Previous
Next
אהבתם? שתפו את העמוד
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
למידע וייעוץ מקצועי