גיזום עצים ותהליך הבראה

גיזום עצים רץ בגובה

טיפוח עצים היא השקעה מצוינת לכל אדם באשר הוא, לא משנה אם אתם גרים בעיר, במושב, בבית עם גינה או בבניין קומות. מחקרים מראים כי לצמחייה בכלל ולעצים בפרט ישנה השפעה מרחיקת לכת על איכות החיים שלנו, הן מבחינת טיהור האוויר שאנחנו נושמים והן מבחינה נפשית. למעשה העצים עושים הרבה בשבילנו, ומכאן שגם לנו יש אחריות לעשות הרבה בשבילם בחזרה.

רבים מאיתנו לא מודעים לעובדה שעצים זקוקים לטיפוח וטיפול על מנת שיוכלו לחיות הרבה שנים, לשגשג ולגדול. בין השאר, חשוב להשקיע בעבודת גיזום עצים מקצועית ומדויקת, אפילו אם נראה לנו שהעץ "מסתדר לבד" ולא צריך שום דבר מאיתנו. 

בארץ ישנם המון סוגים של עצים הדורשים גיזום עדין ומקצועי, לדוגמה גיזום עצי דקל, גיזום של עץ זית, עצי הדר, פיקוסים למיניהם ועוד.

בשורות הבאות מביא לכם צוות "רץ בגובה" מידע מקצועי שיסייע לכם להבין כיצד יש לגזום את העץ. האם נכון לרכוש מסור בחנות ליד הבית ולהתחיל בעבודה? האם ניתן לכרות כל ענף מבלי לחשוש שהעץ יפגע? קראו את השורות הבאות ושמרו על המשאבים שלכם בגינה – העצים שלכם הם הבריאות של כולנו.

 

גיזום נכון של עצים

כאשר העץ צומח, הוא "מנצל הזדמנויות" מבחינת צמיחת השורשים, הענפים, העלים והפירות. הוא משקיע משאבים כגון מים ושמש איפה שהוא יכול, ולא מסתכל על התמונה הגדולה או עושה תוכניות לעתיד – בשביל זה יש לו אותנו.

כאשר אנחנו ניגשים לגזום עץ, אנחנו בוחנים את השטח, המים ואור השמש שעומדים לרשותו של העץ ועושים בחירות נבונות עבורו מבחינת השארת מרווח ראוי בין הענפים (בעצים גדולים יהיה זה בין 60-120 סנטימטרים), שמירה על זווית צמיחה נכונה של ענפים (45-60 מעלות) וקיצוץ עלווה באחוזים מסוימים (עד 30%). גיזום שכזה מאפשר לאור שמש לחדור דרך עלוות העץ כדי להגיע לכל חלקיו, מאוורר את העץ ומקל על צמיחה בריאה יותר.

כאשר אנחנו גוזמים את העץ אנחנו מעודדים אותו לבנות שורשים וענפים איתנים יותר, מאפשרים לו להזין פירות בצורה טובה יותר, ומקטינים את הסיכוי להתפתחות מחלות וריקבון בעתיד.

כמו כן, באמצעות גיזום נכון אנחנו מכוונים את העץ למקורות המים המיועדים לו ומפחיתים את הסיכון לגרימת נזק למבנים בשל שורשים רבים הנפרסים לכל עבר (שכן העץ מכה שורשים על מנת לחפש אחר מקורות מים).

גיזום עצים עם רץ בגובה

 

כיצד תורם גיזום עצים לבריאות העץ?

  • גיזום עצים מקצועי שומר על בריאותו ורעננותו של העץ בכך שעוזר לו לנצל בצורה נכונה את המשאבים שלו – בעיקר שמש ומים.
  • שמירה על "יציבה נכונה". גיזום העץ משפיע על הצורה והכיוון של הצמיחה. בעזרת גיזום אנחנו יכולים לעודד את העץ להשקיע משאבים בענפים הנכונים, ולהשמיט כיווני צמיחה שיובילו לערעור היציבות והבריאות שלו.
  • גיזום מקצועי יסייע לעץ לבנות שורשים וענפים בריאים ואיתנים יותר, להזין פירות בצורה טובה יותר ומקטין את הסיכון למחלות ורקבונות.
  • גיזום נכון של עצים מונע מהעץ להפוך למפגע סביבתי. אמנם המטרה העיקרית במקרה זה היא לשמור על שלומנו שלנו, בני האדם ושמירה על רכוש המצוי בסביבת העץ, אבל בסופו של דבר גם העץ עצמו יסבול אם נאלץ לכרות אותו. עץ שאיבד מיציבותו עלול להתמוטט ולפגוע באנשים ורכוש, ועץ שגדל פרא עלול להתקרב יותר מדי לקווי חשמל, או ששורשיו יערערו יציבות של צינורות ויסודות תת קרקעיים.

 

סוגי גיזום עצים

גיזום עצים הוא הרבה יותר ממזמרה, מסור או כל כלי אחר העולה לכם לראש, גיזום הוא מלאכת מחשבת ורצוי שיעשה על ידי איש מקצוע שלמד את הנושא ובעל ניסיון מעשי. בין השאר, מאחר ולא כל עץ זקוק לאותה מידה וצורה של גיזום, תנאי השטח הם בעלי השפעה מכרעת על העץ ויש לבחון את כל הפרמטרים בעין מקצועית. רק נציין כי גילו של העץ ומיקומו לאורך מחזור החיים שלו הם רק חלק מהפרמטרים המשפיעים על צורת הגיזום הרצויה עבור כל עץ. 

 

גיזום עצים צעירים

לעצים צעירים בדרך כלל אין עדיין בעיות בריאותיות או מבניות שדורשות גיזום. במקום זאת, המטרה כאן היא מניעתית ובמחשבה נכונה ובריאה לעתיד: אנחנו עוזרים לעץ לצמוח בצורה הנכונה והחזקה ביותר, על מנת לעודד יצירת שלד יציב ובריא שתעזור לעץ לחיות חיים ארוכים ולשמור על יציבות בהמשך. הגיזום בשלבים אלה משמעותי ביותר מאחר והוא מאפשר לנו למנוע תוך דקות ספורות בעיות שבעתיד ידרשו שעות של גיזום, ושלא בהכרח ניתן לפתור בהמשך. לרוב, שלב זה של הגיזום אמנם לא דורש כלים מיוחדים או מרשימים יותר מדי, אולם אל תטעו – זו לא עבודה לחובבנים. הטיפול הקצר הזה משמעותי רק אם הוא מתבסס על ידע והבנה עמוקה של צרכי העץ ושלבי החיים שלו.

 

גיזום עץ בינוני

מדובר בעץ צעיר יחסית, אולם כזה שכבר עבר את התקופה הקריטית שבה אפשר לעצב אותו. לכן הגיזום יהיה ארוך ומורכב יותר, סביר להניח שידרוש כלי עבודה מקצועיים יותר. הגיזום הוא נרחב וחמור יותר מבחינת הפציעה שנגרמת לעץ, כך שעולה הסיכוי לחדירת פגעים וההתאוששות של העץ תהיה ארוכה יותר. אמנם המטרה בגיזום זה איננה עיצוב, אולם הפוקוס הוא עדיין בעיקר על מניעת פגעים עתידיים.

 

גיזום עץ גדול ובוגר

גיזום עצים גדולים דורש מיומנות גבוהה ביותר, ולו רק בגלל שתידרש בדרך כלל יכולת לעבודה בגובה ויש לקחת בחשבון את אורך הענפים ומשקלם הרב. מטרת הגיזום כאן היא לעודד התחדשות אצל עצים שהחלו להתנוון, או למנוע שברים, רקבונות ותהליך דעיכה של העץ שתוביל אותו אל מותו.

גיזום עצים בוגרים מצריך הן ידע מקצועי רב והן ניסיון בעבודה אל מול סוגים רבים של עצים. ייתכן כי בעיות דומות של עצים ידרשו פתרונות אחרים, הן בשל מיקום העץ, הן בשל המשאבים השונים הקיימים בשטח ועוד. 

גיזום של עצים גבוהים

 

גיזום עצים עם מנוף

לכאורה אין זה סוג גיזום של ממש אבל מאחר וישנם עצים רבים שמאמירים לגבהים משמעותיים אז יש להתייחס לסוג זה של גיזום בכובד ראש. גיזום עצים עם מנוף דורש מלבד המנוף כמובן גם אנשי צוות המתמחים בעבודות גובה. אין זה מספיק להשתמש בכלי עבודה או ציוד כבד מאחר והעץ דורש טיפול משמעותי בעת הגיזום ויש צורך במי שיטפס לגבהים ויבצע את הגיזום הנכון והבריא עבור העץ. לכן, בבואכם להזמין חברת גיזום לעץ גבוה בדקו אם הם יש להם גם מטפסים-אילנאים בחברה שיודעים לתת מענה למה שקורה בצמרתו של העץ (ולא רק חיתוך של ענפים).

לסיכום,

אם ברצונכם לשמור על גינה מטופחת, סביבה בריאה ובטיחות בני הבית, הסובבים והרכוש אז כדאי לכם לטפל בעצים שלכם כראוי. 

אל תחכו לתלונה של השכן, ענף שקרס או רקבון משמעותי של העץ והקדימו תרופה למכה. 

כבר בהיותו עץ צעיר יכול גיזום עצים לסייע לעץ לצמוח בכיוון הנכון, בדרך לעתידו כעץ איתן, בריא ומטופח. עצים בינוניים כבר ידרשו טיפול של ממש ועץ בוגר זה תורה שלמה. 

אם אתם זקוקים למידע מקצועי, ייעוץ או עזרה – אנחנו נשמח לסייע, "רץ בגובה".

 

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם
אלי מרציאנו
אלי מרציאנו
Read More
התרשמתי מאוד מצבי כבר בשיחת הטלפון הראשונה ועוד יותר במהלך העבודה. ממליץ לכל מי שמחפש חברת גיזום וכריתה רצינית מאוד.
גיתית פרידברג
גיתית פרידברג
Read More
שירות מקצועי יוצא דופן בחריצות במאמץ והקשבה לבקשותיי. בנוסף קיבלתי, השכלתי שעבודת הגיזום הינה שיטתית עם ידע והבנה עמוקה של האגרונומיה, וכל זאת פגשתי אצל צבי רזניק. שהגעתי איליו במקרה. (כנראה אין מקריות).
דוד - וועד בית בקריות
דוד - וועד בית בקריות
Read More
"כבר משיחת הטלפון הראשונה עשה רושם שמדובר במקצוענים. נתנו אינפורמציה רחבה כבר בטלפון והסבירו על כל התהליך ולוח הזמנים הצפוי. כרתו לנו מספר עצים וגזמו את השאר, השאירו שטח נקי ועצים בריאים."
אביטל - בית פרטי בקריות
אביטל - בית פרטי בקריות
Read More
נאלצתי לכרות עץ ותיק שהיה אצלנו שנים רבות. הפרידה הייתה לי קשה והייתה צריכה מישהו רגיש וסבלני, ומצאתי את צבי מרץ בגבוה. צבי היה אמפתי, מקצועי ועשה את הדברים על הצד הטוב ביותר, מאז אני ממליצה עליו לכולם.
Tomer W‏
Tomer W‏
Read More
עבודה מקצועית. מסביר ומפרט.
Yuval Netzer‏
Yuval Netzer‏
Read More
מקצוען אמיתי, ראש שקט, טיפול מסור ומקצועי.
Previous
Next
אהבתם? שתפו את העמוד
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
למידע וייעוץ מקצועי